سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دردونه جون
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

آمدم بار دیگر تا زنگ بازی دیگری رقم بزنم هرچند دل و دماغ همیشگی را ندارم ولی آمدم مختصر و مفید از برنامه های هفتگی مان که دوره ی اشکال دایره ، مربع، مثلث بود چند خطی به یادگار بگذارم و بس.

با توجه به این که مفاهیم دایره و مربع و مثلث به صورت جداگانه در هفته های پیش مکرر در فعالیت های مختلفمان مورد توجه قرار گرفتند. در فعالیت های اخیرمان سعی کردیم از هر سه ی این مفاهیم در کنار هم استفاده کنیم...
یکی از فعالیت ها که جنبه ی تشخیص و دقت و تمرکز داشت بدینگونه بود که... 
روی یک ورق کاغذ، این اشکال آشنا را رسم کردم در ابعاد مختلف و گذاشتم جلوی دخترم.
سه رنگ انتخاب کردم، صورتی، آبی و نارنجی و گذاشتم کنار صفحه و ازش خواستم که همه ی دایره ها را با رنگ صورتی مشخص کند.
بعد از این که همه ی دایره ها را پیدا کرد و مشخص کرد، ازش خواستم تا همه ی مثلث ها را با رنگ نارنجی مشخص کند.
سپس در آخر همه ی مربع ها را با رنگ آبی مشخص کند.



این فعالیت را به خوبی انجام داد و همه را درست و صحیح پیدا کرد و رنگ زد، اما نکته ی جالب توجه برای من این بود که در بین کار وقتی یکی از مربع ها را با آبی علامت زد گفت آبی خوب نیست و رفت یک رنگ بنفش از توی جامدادیش برداشت و گفت این خوبه؟ گفتم اینم خوبه همه ی مربع ها را با همین علامت بزن.
یکی دوتا از مربع ها را با اون مداد علامت زد و دوباره رفت سراغ جامدادیش و یک مداد بنفش با طیف رنگ متفاوت پیدا کرد و یک مربع را علامت زد ولی انگار مسله ی دیگری ذهنش را مشغول کرده بود دوباره رفت سراغ مداد ها و با دقت بیشتری همهی مداد رنگیها را بررسی کرد و یک مداد بنفش کم رنگ دیگه پیدا کرد و یک مربع باقیمانده ی دیگر را با اون علامت زد، برام جالب بود که همه ی بنفش ها را انتخاب کرد در صورتی که هنوز نمیتونه اسم بنفش را بگه ولی تشخیص داد که همه ی اون سه طیف مداد رنگی بنفشند و اینگونه دلمان را شاد کرد.

اینجا هم کار تقریبا تمام شده و چون اصرار داشت که کار ادامه پیدا کنه سعی داشت با پر کردن کامل اشکال خودش را مشغول کنه.

توجه: ارایه کتاب های رنگ آمیزی به کودکان امری نا به جاست و گفته می شود که مانع خلاقیت است و به نوعی محدود کردن کودک در رنگ های مشخص و الگوی معین و چارچوب از پیش تعیین شده است و شاید فقط به این منظور طراحی شده اند که مهارت رنگ امیزی کردن را در کودک شکل دهند که به روش های دیگری هم می توان به این مهم دست یافت.توجه داشته باشید که در فعالیت فوق هدف قالب ما ایجاد تمرکز و دقت در تشخیص موارد ذکر شده بوده است نه آموزش رنگ آمیزی کردن.



فعالیت دیگری که انجام دادیم نوعی فعالیت بازی- ریاضی محسوب می شود و بدین گونه اجرا شد که روی کاغذ رنگی دست هامون را دورگیری کردیم و بریدیم...
( نکته: سارا از چندین ماه قبل خودش پاش رو می گذاشت روی کاغذ و با مداد دورش را می کشید و میگفت پا بکشم) از همین علاقه اش بهره گرفتم و گفتم دستت را بگذار روی کاغذ و دورش را با مداد بکش و بدین گونه انجام داد گیج شدم

این هم اثر به جا مانده از دست دختر ناز ماست آفریندوست داشتن


خب چون هنوز کار قیچی بدین شکل برای یه کوچولوی دو ساله ی نازنین کاری محال ممکن می باشد خودمان این اثر عزیز را دور بری کردیم و از قوه ی تخیلمان هم کمی برای قسمت های کشیده نشده خرج کردیم و همچین دستی شکل گرفت و دادیم دستش، ( البته اجازه دادم خودش هم امتحان کنه و قیچی دست بگیره ولی کار نهایی را خودم انجام دادم)
در این عکس داره اصل و با عکس مقایسه می کنهپوزخند


خب، سه اثر دست خلق کردیم، معرفی می کنم: دست آبی دست خودمان و دست کوچولو های سبز و صورتی هم دست دردونه جانمان است.
و از داخل دو ورق طلق مات به رنگ های آبی و صورتی دو مثلث و دو مربع و دو دایره در آوردیم و گذاشتیم کنار دستها...
حالا بازی بدین گونه شروع می شود که از دلبندمان می خواهیم که روی دست مامان یک عدد دایره ی صورتی بگذارد و... روی دست کوچولوی صورتی خودش یک مربع آبی بگذارد و روی دست سبز کوچک خودش یک عدد مربع صورتی بگذارد و...
یک سری معماهای ساده بدین گونه طرح می کنیم تا انجامش دهد...



این هم نتیجه ی بخشی از کارست که در این عکس مشاهده می شود.



در ادامه وقتی روند کار دستش آمد سوال های پیچیده تری از او پرسیدیم.
مثال:
- یک مربع صورتی بذار زیر دست مامان( برای آموزش مفهوم زیر و رو)
- حالا همه ی مثلث ها را بگذار زیر دست سبز سارا
- حالا کدوم دست هیچی نداره؟( توجه دادن به مفهوم هیچ‌، پر و خالی)
- دوست داری یک دونه مثلث دست سبز سارا را برداری و بذاری زیر این دست دیگه ی خالی سارا؟
- حالا یک دایره بذار روی دست مامان.
- حالا همه ی صورتی ها را بذار تو دست مامان همه ی آبی ها را بذار تو دست صورتی سارا. (طبقه بندی بر اساس رنگ)
و به همین صورت در کنار دوره ی این اشکال یک سری مفاهیم ساده و خیلی مهم را هم مورد توجه قرار دادیم.

بعد از اتمام بازی دیدم عزیزکم این نقش را در مسیر صاف خطوط این دفتر بدین گونه رقم زده است. مربع ها را کنار هم مثلث ها را کنار هم و دایره ها را هم کنار هم به خط کشیده استدوست داشتن



بازیه دیگری هم انجام دادیم. بدین صورت که اشکال دایره و مربع و مثلث را روی مقوا بریدم و دادم سارا براش با چوب بستنی دسته گذاشت و یکم با کاغذ رنگی و ماژیک روشون تزیینات انجام داد فقط و فقط به منظور اجرای نمایش  هیجان انگیز نور و سایه.



هوا که به تاریکی رفت با استفاده از چراغ مطالعه نور ملایمی روی دیوار انداختیم و با کاردستیها سایه های دایره و مربع و مثلث شکل روی دیوار انداختیم و نمایش دادیم.( این بازی را وقتی کوچکتر بود قبل از خواب انجام می دادیم و با استفاده از چراغ قوه ی موبایل با دست هامون روی دیوار شکل می ساختیم که بسیار مقبول می افتاد)

و یک بخش از بازیمون با استفاده از این وسیله ی خیلی مفید که برای سارا از نمایشگاه کتاب، پارسال تهیه کرده بودم صورت گرفت. روی جعبه اش ذکر شده بود سه سال به بالا ولی ما از یک سال و نیمگیه سارا داریم ازش استفاده می کنیم که تولید کننده اش ( پومین) هست.
به چند شیوه میشه با این وسیله کار کرد.
1.اشکال بزرگ تر داخل میله های مخصوص خود قرار می گیرند.
2. شکل های کوچک داخل شکلهای بزرگ قرار می گیرند.
3. از مهره های کوچک هم ما برای برای نخ کردن استفاده می کنیم.( آن طناب که در عکس مشاهده می کنید دسته ی این کیف های مقوایی کلوچه است که چون سر و ته آن این گیره ی فلزی وجود دارد دانه ها از ته آن در نمیرود و در ضمن راحت تر هم به داخل نخ می روند.و برای شروع کار بچه های این سنی خیلی مناسب هست)
4. روش دیگر بازی ما با این وسیله طبقه بندی رنگ ها و اشکال هست.



جای شکل مثلث در این بازی خالی بود ولی خوب برای ما همون دایره و مربعش هم در کنار اون دو شکل دیگه خیلی عالی بود.

-کمک به پوست کندن سیب زمینی های گرد آبپز شده و رنده کردن آنها جهت تهیه ی کوکو از دیگر فعالیت های جانبی سارا در هفته ی گذشته بود ضمن اینکه در تهیه ی کوکوها هم سعی کردم شکل دایره و مربع و مثلث را ایجاد کنم تا اشتیاق بیشتری برای خوردن پیدا کند.

این بود ماجرای هفته ی پر از شکل ما.

خدانگهدار


 


[ شنبه 91/2/30 ] [ 1:0 صبح ] [ مامان سارا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این ها دست نوشته های من است از خاطرات ناب ترین هدیه ی خداوندی که نفس هایش طراوت بهاران بود در سردی زمستان هشتاد و هشت.
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 138533